Henkilöbrändi – kun se kuitenkin on olemassa, niin ota se haltuusi!

Henkilöbrändiä tutkimassa

Kun aloin hahmotella tätä blogiani päänisisäisesti muutama kuukausi sitten, niin ajatuksenani oli, että täytyy saada yksi teksti maailmalle, ennen kuin menen Blogikouluun, jotta saan siitä enemmän irti. Kuinka oikeassa olinkaan. Oikeassa oleminen on mukavaa ja varsinkin silloin, kun sen voi itse kiistatta määritellä! Kun oli jo julkaissut edes jotain, tajusi paljon paremmin, mistä puhutaan.

Emmin ja Maijan henkilöbrändit

Olin siis eilen Uusyrityskeskus Ensimetrin järjestämässä Blogikoulussa. Koulua piti ammattibloggaaja Emmi Nuorgam ja kolmen tunnin koulutus oli todella hyvä peruspaketti paitsi bloggaamisesta sinänsä, erityisesti yritysbloggaamisesta. Emmillä on selkeä ja vahva henkilöbrändi. Hänen blogillaan on vankka, uskollinen lukijakuntansa, jollaisen varaan on rakennettu isojen toimijoiden kanssa sisältöyhteistyötä. Koulutuksesta jäi paljon tiedollista antia mutta myös häiritsevä ajatus: mistä minä tempaisen itselleni tuon tasoisen henkilöbrändin?

Tuotteistus, markkinointi, myynti ja brändin rakentaminen ovat pyörineet mielessäni muutenkin jo jokusen hetken. Muutama viikko sitten löysin netistä Maija Ilmoniemen YouTube-videon ja se herätti paljon sekä ajatuksia että tuntemuksia. Maijalla on sana hallussa ja oikein harmittaa, ettei ole mitään tilaisuutta, mihin voisin palkata Maijan juontajaksi! Miten minä myyn osaamistani eli Maijan sanoin, miten teen itsestäni ja parhaasta palveluprosessistani päräyttävän paketin?

Wikipedian mukaan henkilöbrändi tarkoittaa henkilön maineen ja imagon kokonaisuutta ja sanana se kytkeytyy internetin sisältömarkkinointiin. Siis tähän, mitä nytkin teen. Henkilöbrändi syntyy toiminnasta sosiaalisissa verkostoissa mutta myös ilman henkilön aktiivista toimintaa. Lienee siis niin, että yhtäältä oman henkilöbrändiin voi vaikuttaa omalla toiminnalla, mutta toisaalta se elää omaa elämäänsä täysin itseni ulkopuolella. Ymmärrettävää.

Entäs minä sitten?

Paketointia olen opetellut alkuvuoden ajan ja olen laittanut työnohjausta uusille urille tuotteistamalla siitä teemoitettuja pienryhmäohjauksia. Lisäksi kehittelin koulutustuotteita otsikon Keskusteleva koulutusaamu alle. Pelkällä osaamisella ei kuitenkaan koskaan erotu, osaamisella on aina myös tekijä. Henkilö.

Millaisen haluaisin henkilöbrändini olevan ammatinharjoittajana, mitä siis haluan itsestäni viestiä? Tärkein asia itselleni ammatillisessa toiminnassani on nimenomaan se ammatillisuus. Vahva ammattiosaaminen, joka pysyy ammatillisten rajojen sisällä ja perustuu sekä psykologin että työnohjaajan vahvoihin professioihin. Mitä minun persoonallisesta, omimmasta minästäni annan ammatilliseen käyttöön? Ainakin kyvyn eläytyä henkilöihin, tapahtumiin ja tilanteisiin, nopean hahmotuskyvyn ja monessa tilanteessa auttavan huumorintajun. Henkilöbrändi on aina myös sukupuolikysymys eli olen naisyrittäjä. Olen myös mikroyrittäjä, itseni työllistäjä, yhden hengen yritys. Osana brändiini liittyy kai myös tamperelaisuus: hämäläisyys elää paitsi puheeni nuotissa ja käyttämissäni sanoissa, myös mielenlaadussa ja elämänasenteessa. Mistä olenkaan saanut itselleni voimakkaan halun olla kiinni tosiasioissa, vaikka ne usein ovat kaunistelemattomina karuja ja koviakin, niin olen siitä puolesta itsessäni kiitollinen.

Miten jatkan henkilöbrändini kehittämistä ja vahvistamista? Uskon, että ensisijaisesti tekemällä työni tasalaatuisen hyvin, itse itselleni määrittelemäni brändin mukaisesti, mutta myös tämän blogini avulla.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *